Assyriska föreningen – en brobyggare i Södertälje i över 50 år!

Assyriska föreningen grundades 1971 i Södertälje. Som första och största assyriska föreningen i Sverige och Europa är föreningen en viktig mötesplats. Det var behovet av ett socialt sammanhang för nyinflyttade assyrier som ledde till att assyrierna organiserade sig. Idag bedriver föreningen en rik och bred kultur- och samhällsinriktad verksamhet för alla åldrar. Assyrisk kultur, stärka barn och ungas identitet samt medlemmarnas samhällsengagemang och demokratiarbete är alltid i fokus. Vi förenar och agerar – vi är en positiv kraft i Södertälje!

Assyriska föreningen i Södertälje är en högst vital 50-åring. Genom åren har föreningen varit en viktig mötesplats för såväl nyanlända assyrier, främst från konflikt- och krigsdrabbade områden i Mellanöstern, som för mer etablerade assyrier som bott i Sverige i många år. Föreningen grundades 1971 som den första assyriska föreningen i Europa och i Sverige. Idag har föreningen vuxit och bedriver en bred kultur- och socialverksamhet för alla åldrar. Verksamheten som består främst av kulturaktiviteter som folkdans, teater, musik och sång samt bildningsverksamhet som föreläsningar, utställningar, studiecirklar och kurser. Föreningen är indelad i fyra verksamhetsgrenar – barn och familjesektion, kvinnosektion, ungdomssektion och kultursektion.

Styrelsen

Föreningens hösta beslutande organ är föreningsmötet och dess verkställande organ är styrelsen. Föreningens årsmöte hålls årligen under det första kvartalet. Styrelsen, ordförande och sex ledamöter, väljs för en period på två år.

Nuvarande styrelsen

Ordförande: Sonya Aho